Skip to main

מערכת SAS למניעת התהפכות של מלגזה

המלגזה היא כלי תחבורה גדול שנועד להעביר סחורות ומטענים. מטבע הדברים, השימוש במלגזה מותר לבעלי רישיון בלבד, ויש להקפיד על כל כללי הזהירות כאשר נוהגים בה. מעבר לכך, אם המלגזה מתהפכת עם כל המטען שעליה, קיימת סכנה שהיא תפגע בסביבה. כדי שהמלגזה לא תתהפך, היא כוללת מערכת בקרת יציבות – מערכת SAS למניעת התהפכות של המלגזה. החברה הראשונה שחשבה להתקין מערכת כזו הייתה טויוטה, ומאז ועד היום משמשות המערכות האלה במלגזות ומסייעות בהצלת חיים והגברת הבטיחות לנהגי מלגזות בכל העולם.

איך פועלת מערכת SAS?

המערכת מפחיתה את הסיכון הקיים במהלך ביצוע פנייה מבלי לגרום להאטה משמעותית אשר תפגע בפרודוקטיביות של המלגזה. במידה והמלגזה מאבדת את היציבות שלה מסיבה זו או אחרת במהלך פנייה, המערכת SAS נועלת את הציר האחורי באופן אוטומטי ובעצם מייצבת את המלגזה ובכך מונעת מהמלגזה להתהפך על הצד. מנגנון זה נקרא Swing Lock Cylinder.

בנוסף לכך, במלגזות החשמליות ישנו חיישן אשר מאיט את מהירות המלגזה במידה והיא חשה שהנה מבצע פנייה במהירות שהיא גבוהה מידי ובעצם עוקפת את פעולותיו של הנהג ומאיטה את המלגזה. פונקציה זאת נקראת Speed reduction when cornering.

מערכת SAS

 

בקרת איזון במערכת SAS

על מנת להפחית את הסיכוי שייגרם נזק לסחורות, בבקרת האיזון של המערכת SAS יש בקרת זווית קדמית אשר מונעת מהמלגזה להטות קדימה, כמו כן המערכת יכולה לזהות סכנות בצורה אוטומטית ומגבילה את זווית התורן באופן אוטומטי כדי למנוע נזק או פציעה לנהג המלגזה.

בנוסף יש נורת בקרת מהירות הטיה אשר מזהה כאשר ישנו עומס משקל אשר עלול לגרום להטייה אחורית דבר אשר יכול לסכן את הנהג, את הסחורה המובלת ואת המלגזה עצמה וגורמת להאטה של של התורן.

בקרת איזון במערכת SAS

היתרונות המובהקים של המערכת SAS

  • המערכת חוסכת עלויות נהג ועלויות נזקים שמהווים 70% עלות ממחזור החיים של המלגזה.
  • המערכת מפחיתה סיכונים וסיכויים לתאונות ונזק לסחורה ומגינה על נהג המלגזה.
  • המערכת משפרת את הביצועים של המלגזה ומסייעת בהעברת סחורה בצורה בטיחותית.
  • המערכת מפחיתה באופן משמעותי את הסיכויים לתאונה.

יתרונות מערכת SAS

 

מה יכול לגרום להתהפכות המלגזה?

לאחר שדיברנו על מערכת SAS שנועדה להגן על הנהג ועל הסובבים אותו, נעבור לדבר על הגורמים שעלולים להוביל להתהפכות. אלה כמה מבין הגורמים החשובים שכדאי לשים אליהם לב:

  • משקל יתר – כאשר מעמיסים מטען על המלגזה, יש צורך לוודא שפועלים לפי הוראות היצרן ולא מעמיסים יתר על המידה. עומס יתר עלול לגרום להתהפכות המלגזה.
  • מטען בלתי יציב – חשוב להצמיד היטב את המטען למלגזה, אחרת היא עלולה להתהפך.
  • עצירה פתאומית – עקב מכשול או הופעתו של אדם מלפנים.
  • נסיעה בשיפוע – ישנן מלגזות המותאמות לנסיעה בשיפועים, אך כאשר השיפועים גדולים מעבר למותר, המלגזה עלולה להתהפך.
  • נסיעה מעבר למותר – בדרך כלל אסור לנסוע על המלגזה מעבר ל-8 קמ"ש. נסיעה מהירה עלולה לגרום להתהפכות.
  • עלייה על מכשול – כאשר המלגזה עולה על מכשול גדול כמו סלע, היא עלולה להתהפך.
  • משטח שבור – לפני שמעלים מטען על מלגזה, חשוב לוודא שהמשטח שלה תקין. משטח שבור עלול לפגוע ביציבות המלגזה ולגרום להתהפכותה.

מקפידים על כללי בטיחות

כאשר משתמשים במלגזה, חשוב להקפיד על כל כללי הבטיחות ההכרחיים. דבר ראשון, יש לרענן את כללי הבטיחות. אמנם הרישיון לנהיגה במלגזה ניתן פעם אחת, בדומה לרישיון נהיגה רגיל, אך נהיגה על גבי מלגזה מורכבת וכרוכה בסיכונים. מסיבה זו, כל נהגי המלגזות נדרשים לרענן את כללי הבטיחות אחת לשנה לפחות. שנית, חשוב להקפיד על שימוש בציוד מגן כמו קסדה ונעליים בטוחות. שלישית, יש להקפיד על נהיגה בטוחה.

[kkstarratings]